8 تکنیک برای بهتر برگزار کردن وبینار های آنلاین خود

چند تکنیک برای بهتر برگزار کردن وبینار های خود

8 تکنیک برای بهتر برگزار کردن وبینار های آنلاین خود

در دنیای امروز، برگزاری وبینار ها به یکی از ابزار های اساسی برای ارتباطات آنلاین تبدیل شده است.

از آموزش تا تبادل نظر و حتی فروش محصولات، وبینار ها وسیله ‌ای کارآمد برای ارتقاء تعاملات انسانی در فضای مجازی محسوب می ‌شوند. اما تنها برگزاری وبینار کافی نیست؛

بلکه لازم است تا با بهره‌ گیری از تکنیک‌ های بهینه ‌سازی، توانمندی‌ ها و جذابیت وبینار آنلاین خود را افزایش دهید.

 

این مقاله به بررسی چند تکنیک اساسی برای بهبود کیفیت وبینار ها می‌ پردازد، تا با بکارگیری این تکنیک ها بتوانید وبینار های آنلاین با کیفیت تری برگزار کنید.

از انتخاب موضوع جذاب تا استفاده از ابزار های تعاملی و ارائه محتوا با کیفیت، همگی به عنوان گام‌ های حیاتی در جلب توجه و جلب رضایت شنوندگان در این فرآیند مطرح می ‌شوند.

در ادامه همراه کلاسینار باشید تا با این تکنیک های برگزاری وبینار بیشتر آشنا شوید.

 

1- محتوای قابل فهم و ارزشمند

چند تکنیک برای بهتر برگزار کردن وبینار های خود

مهم ترین گام و مهم بخش این مقاله را می توان بخش تهیه ی یک محتوای قابل فهم و ارزشمند برای مخاطب دانست. شما با هر هدفی و با هر ایده ای که قصد دارید یک وبینار آنلاین برگزار کنید، در نهایت قصد دارید یک محتوا و یک مطلبی را در این وبینار آنلاین ارائه دهید. و مخاطبین شما نیز قصد دریافت این اطلاعات از شما را دارند.

حالا این وبینار چه با هدف آموزش برگزار شود و یا چه با هدف فروش و معرفی محصولات، همگی در نهایت به مفهوم ارائه یک محتوا در یک حوزه تخصصی خاصی ختم می شود. در این بین وبیناری موفق تر است که بتواند مطالب ارائه ای خود را به گونه ای برای مخاطبان وبینار شرح دهد که، یک برای مخاطبان قابل درک باشد و دچار خستگی و کلافگی بین انبوهی از اطلاعات نشود.

 

و دو جوری تایتل ها و عناوین مطالب این وبینار چیده شود که مخاطب شما دچار سردگمی نشود. با رعایت این نکته ی بسیار ساده، نه تنها شما می توانید مخاطب را در وبینار آنلاین همراه خود کنید بلکه می توانید مخاطبین خود را جزو مشتریان دائمی خود نگه دارید. البته باید این نکته هم در نظر داشته باشید قبل از تولید محتوای بامفهوم و ارزشمند حتما باید به دنبال تیتر بندی موضوعات باشید.

همانطور که گفته شد ممکن است مخاطبین در بین ارائه ی شما دچار سردگمی شوند. وقتی هم حجم مطالب بالا باشد که دیگر بدتر! حتما سعی کنید به دنبال تیتر بندی و درست کردن یک مسیر برای ارائه مطالب خود باشید. چراکه با نظم دهی به مطالب می توانید همراهی بیشتر مخاطبین را داشته باشید.

با عناوین جذاب و درست امکانشو دارید تا ساعت ها وبینار آنلاین خود را تشکیل دهید بدون اینکه یک نفر از مخاطبین خود را از دست دهید.

 

2- بیان ساده و صمیمانه مطالب

چند تکنیک برای بهتر برگزار کردن وبینار های خود

در وبینار آنلاین شما هستید که به عنوان ارائه دهنده در حال سخنرانی هستید. این بدان معناست که تمامی وبینار به شما بستگی دارد که به چه صورت آن را هدایت می کنید. مخصوصا که این وبینار برای شما دارای اهمیت زیادی باشد. سعی کنید در وبینار های آنلاین خود بیان ساده و صمیمی داشته باشید.

شما معلم نیستید و مخاطبین شاگردای شما نیستند که آخر ترم بخواهید از آن ها امتحان بگیرید. به وبینار به چشم یک گفتگوی صمیمانه با جمعی از دوستان نگاه کنید نه صرفا یک کلاس درس که قراره حجم زیادی از مطالب را مخاطب حفظ کنه و در آخر شما انتظار داشته باشید تمام صحبت های شما را در برگه ی امتحانی پر کند.

 

البته این صمیمیت نباید بیش از حد باشد چراکه ممکن است مخاطب خود را بر اساس احساس ناخوشایند از دست دهید. بسیاری از مخاطبین به شما به چشم یک فرد بااستعداد و متخصص در حوزه ی تخصصی خود می دانند. با رفتار های بیش از حد صمیمی و به عبارتی جلف می توانید این تصویر را به سادگی در ذهن مخاطب نابود کنید.

این رفتار های صمیمی باید به حدی باشد که هم جایگاه خودتان را حفظ کنید و هم وبینار را به صورت خیلی خشک برگزار نکنید. همچنین محتوا را به ساده ترین شکل باید بیان کنید و از بکار بردن عبارات بشدت تخصصی خودداری کنید. ممکن است در وبینار در حال برگزاری بسیاری از مخاطبین دارای اطلاعات کافی از حوزه تخصصی شما نباشند.

 

استفاده از عبارات تخصصی و حرفه ای باعث ایجاد سردرگمی و خسته شدن این دسته از کاربران می شود به طوری که حس می کنند حضورشان در وبینار شما تماما بی فایده است و هیچ موضوعی را متوجه نمی شوند.

البته تبصره ای در این موضوع وجود دارد که وقتی وبینار شما با افراد متخصص در حوزه ی شما در حال برگزاری است بهتر است از کلمات تخصصی استفاده کنید تا جایگاه تخصصی شما در بین حضار مشخص شود.

 

علاوه بر این موارد از داشتن استرس بشدت پرهیز کنید. داشتن استرس می تواند وبینار شما را به یک فاجعه ی عظیم تبدیل کند.

مخاطب به راحتی درک می کند که شما استرس دارید یا با تسلط کامل در حال برگزاری وبینار هستید.

 

3- جامعه هدف خود را مشخص کنید

چند تکنیک برای بهتر برگزار کردن وبینار های خود

در قسمت قبلی توضیح داده شد وقتی که وبینار شما تخصصی و با افراد متخصص در حال برگزاری است باید سعی کنید جایگاه خود را در بین افراد حاضر در وبینار مشخص کنید. اینکار به جلوه ی علمی شما خیلی کمک می کند.

زیرا مشخص می کند شما یک فرد با تجربه ی بالایی هستید و وبیناری که قصد برگزاری آن را دارید یک وبینار عادی و معمولی نیست. یک وبینار تخصصی و پرمحتوا است که شما قصد برگزاری آن را دارید. بنابراین مشخص کنید قصد دارید با چه جامعه هدفی وبینار خود را برگزار کنید. اگر جامعه هدف شما متخصصان حوزه ی شما باشد باید ارائه شما به نحوی باشد که توضیح داده شد.

 

ولی اگر جامعه هدفی شما متشکل از افراد مختلف با سبک و گرایش های مختلف باشد هم مطالبی که قصد بیان آن ها را دارید و هم نوع بیان این مطالب باید به گونه ای باشد که تمام این افراد را به خود جذب کنید.

یک وبینار آنلاین با ارائه دهنده است که به یک وبینار خوب تبدیل می شود وگرنه به خودی خود وبینار ارزش دیگری ندارد. حتی تیتربندی و مطالبی که تنظیم می کند نیز به جامعه هدفتان بستگی دارد.

 

4- تولید محتوای بصری

چند تکنیک برای بهتر برگزار کردن وبینار های خود

یکی از پارامتر هایی که می تواند در برگزاری هر چه بهتر وبینار آنلاین شما حائز اهمیت باشد ایجاد محتوای بصری و نمایش آن به شرکت کنندگان است. ذهن انسان طوری آفریده شده است که محتوای بصری و دیداری را بهتر درک و آنالیز می کند تا محتوایی که صرفا از یک نفر بشوند.

 

در وبینار های آنلاین یکی از نکات کلیدی که می تواند خیلی به بهتر برگزار کردن وبینار کمک کنید ایجاد یک پاورپوینت یا اسلاید با عکس های مربوط به موضوع وبینار است. اینکار نه تنها به بیان محتوا به شما کمک می کند، بلکه می توانید خیلی از نکاتی که با توضیح نمی توان انتقال داد و حتما باید با تصویر آن را نشان داد به مخاطبین ارائه دهید.

ایجاد یک پاورپوینت با اسلاید های پویا و جذاب می تواند وبینار را به سمتی ببرد که مخاطبین زیادی را همراه خود کند.

 

5- برگزاری وبینار در تاریخ های خاص

برگزار کردن وبینار ها در یک تاریخ خاص و مشخص می تواند در ذهن مخاطب ماندگار باشد. با اینکار می توانید در ذهن خاطب حک کند که در فلان تاریخ که فلان مناسبت خاص بود یک وبینار با یک موضوع خاص برگزار شد. با اینکار تا سال ها نیز وبینار شما در ذهن مخاطب می ماند.

 

6- بستر مناسب برگزاری وبینار آنلاین

چند تکنیک برای بهتر برگزار کردن وبینار های خود

یکی از اساسی ترین بخش هایی که باید به آن بپردازیم انتخاب یک بستر و یک محیط مجازی برای برگزاری وبینار آنلاین است. این انتخاب باید خیلی دقیق و هوشمندانه اتفاق بیوفتد. چراکه اگر بستر وبینار شما به درستی انتخاب نشود می تواند به راحتی کل وبینار را با اختلال دچار کند و همین امر سبب کنسل شدن وبینار شما می شود.

 

وبیناری که قطعا برای آن هزینه ها کردید و زحمت ها برای برگزاریش کشیده اید. پس با یک انتخاب دقیق و کارآمد می توانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری. یکی از بستر های امن و مطمئئن که می توانید وبینار های آنلاین خود را در آن ایجاد کنید وبینار های مجازی کلاسینار است. کلاسینار با داشتن سیستم های اپراتورینگ قدرتمند سعی در ارائه بهترین سرویس های کلاس آنلاین و وبینار آنلاین با بهترین قیمت را به کاربران خود داشته و دارد.

 

با کلاسینار می توانید از قابلیت های ویژه ای مانند ضبط وبینار، تخته وایت برد، بخش نظرسنجی و بسیاری از امکانات دیگر که به شما در برگزاری هر چه بهتر وبینار کمک می کند بهره مند شوید. کلاسینار با تکیه بر دانش روز دنیا در ارائه کلاس ها و وبینار های مجازی همیشه سعی داشته پیشتاز در این حوزه باشد تا رضایت هر چه بیشتر کاربران خود را جلب کند.

پس اگر به دنبال یک بستر مناسب و کامل برای ارائه ی وبینار های خود هستید کلاسینار می توانید یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما باشد.

 

7- اطلاع رسانی پیش از برگزاری وبینار

یکی از راه هایی که می توانید وبینار خود را بسیار بولد کنید بحث تبلیغات است. با ایجاد تبلیغات پیش از شروع وبینار می توانید جامعه هدفی بیشتری را به خود جذب کنید تا با شرکت در وبینار آن ها را تحت تاثیر خود قرار دهید. برای این کار می توانید از شبکات اجتماعی مثل اینستاگرام و غیره و همچنین با استفاده از ایمیل اینکار را انجام دهید.

 

تا هم به کاربرانی که شما را دنبال می کنند اطلاع رسانی کنید و هم کاربران جدیدی را به جمع خود اضافه کنید. فراموش نکنید اطلاع رسانی و تبلیغات است که می تواند کاربران را از برگزاری وبینار آگاه نماید پس در این بخش از هزینه کردن نترسید و تا امکانشو دارید با تکنیک های مختلف به تبلیغات بپردازید.

تکنیک هایی مانند اس ام اس های تبلیغاتی، ایمیل های اطلاع رسانی و تبلیغات در شبکات مجازی است که می توانید از آن ها بهره ببرید.

 

8- تبدیل مخاطبین به مشتریان وفادار

چند تکنیک برای بهتر برگزار کردن وبینار های خود

باید قبل از اینکه به ادامه این بخش بپردازیم یک موضوعی را روشن کنید. اینکه آیا هدف شما از برگزاری یک وبینار صرفا جمع شدن عده ای از افراد برای گوش دادن به صحبت های شماست یا نه، قصد دارید با برگزاری این وبینار یک محصول خاصی را معرفی کنید یا قصد دارید کاربرانی را به سمت کسب و کار خود هدایت کنید.

اگر دومین مورد هدف شما از برگزاری وبینار آنلاین است باید بگوییم که باید بشدت روی مخاطبین خود سرمایه گذاری کنید. به چه صورت ؟!

اگر فروش محصولات فیزیکی دارید باید سعی کنید که یک بازار رقابتی برای خود ایجاد کنید. در بازار های محصولات فیزیکی تا دلتان بخواهد رقیب دارید که همگی سعی در پیشی گرفتن از شما دارند.

شما باید تلاش خود را متمرکز روی این کنید که چطور می توانید با ایجاد یک محیط رقابتی برای محصولات خود مشتریانی که جذب کردید را به صورت وفادار نگه دارید. این تکنیک می تواند در کیفیت محصولات خودش را نشان دهد یا در قیمت یا در پشتیبانی و چند پارامتر دیگر.

 

فقط باید دقت داشته باشید کسانی که به شما اعتماد می کنند و در وبینار شما شرکت می کنند منتظر این هستند که یک چیزی از شما ببینند که از رقیبان شما ندیده باشند.

اگر هم قصد ارائه خدمات دارید مانند خدمات روانشناسی و غیره باید سعی کنید که کیفیت این خدمات به نحوی ارائه شود که مخاطبین شما فکر رفتن به سمت رقبای شما را نداشته باشند.

 

این عمل سبب می شود نه تنها مخاطبین وفادار به سیستم شما بمانند، بلکه با معرفی شما به آشنایان خود مشتریان جدیدی را برای شما جذب کنند.

 

سخن پایانی

در آخر خاطر نشان می شویم که با رعایت این نکات کلیدی می توانید به صورتی وبینار های خود را مدیریت کنید که بهترین بهره وری را از هزینه هایی که برای برگزاری این وبینار انجام داده اید، داشته باشید. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *