زمان و وضعیت بحرانی کرونا باعث شد که مدرسهها تعطیل شوند. حال سوالی که پیش میآید این است:
آیا آموزش مجازی میتواند جای آموزش در مدارس را بگیرد؟
بدون شک در دورههای مجازی، تعاملات اجتماعی بین دانش آموزان تقریبا از بین میرود ولی
آیا آموزش مجازی به پیشرفت دانش آموزان کمک میکند؟
تحقیقاتی این روزها برای کمک به دانش آموزانی که با آموزش مجازی مشکل دارند درحال انجام هستند.
در سال اخیر تعداد افرادی که از آموزش مجازی استفاده میکنند بهشدت افزایش یافته است.
مثلا در فلوریدا دانش آموزان دبیرستانی مجبور هستند که حداقل یک دوره را بهصورت مجازی بگذرانند.
اکثر مردم فکر میکنند که آموزش آنلاین فقط بهصورت گسترده که MOOC نام دارد است. به اینصورت که هزاران دانش آموز یک ویدیو از معلمشان را میبینند و همانجا سوالاتشان را میپرسند.
ولی الان بیشتر کلاسهای آنلاین مثل دورههای خصوصی است.
معلم سعی میکند دانش آموزان را در پروسهی درس دادن شرکت دهد و با آنها حین درس دادن تعامل داشته باشد.
تکالیف تک تک بچهها را بررسی میکند و بهصورت انفرادی جواب سوال تمام دانش آموزان را بدهد.
بعضی از این دورهها بصورت synchronous میباشد (یعنی معلم و دانش آموزان بصورت همزمان در یک پلتفرم حضور پیدا میکنند و بعضی وقتا بصورت asynchoronous میباشد (یعنی کلاس بصورت زنده برگزار نمیشود) در هردو حالت معلم باید کاری کند که تمام دانش آموزان در روند کلاس شرکت داشته باشند.
در محیط آموزشی آنلاین، دانش آموزان ممکن است حواس پرتی بیشتری داشته باشند و نظارت کمتری داشته باشند، که میتواند انگیزه آنها را کاهش دهد.
آموزش آنلاین امکانات زیادی برای دانش آموزان بوجود میآورد.
مقایسه آموزش مجازی و حضوری
حالا اگه بخوایم کلاس آنلاین رو با کلاس حضوری مقایسه کنیم، قطعا کلاس آنلاین تاثیر کلاس حضوری را نخواهد داشت.
تحقیقات کمی درباره تاثیر دروس آنلاین برای دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان شده و مقایسهی زیادی بین آموزش مجازی و حضوری انجام نشده است.
جسیکا هپن و همکارانش در شیکاگوی آمریکا تحقیقاتی در اینباره به عمل آوردند.
آنها از بین دانش آموزانی که ریاضی را افتاده بودند چند نفر را انتخاب کردند، همان افراد وقتی در تابستان دوره ی ریاضی را بهطور انلاین گذراندند آمار موفقیت کاهش یافت.
همین تحقیق در فلوریدای آمریکا نیز انجام شد و نتیجه همین بود.
جای تعجب ندارد که تاثیر کلاسهای حضوری همواره بیشتر است.
در کلاس حضوری تعامل بین دانش آموزان و معلمان بیشتر است و دانش آموزان وقتی در محیط آموزشی قرار میگیرند بیشتر تشویق میشوند تا در صحبتهای درسی شرکت کنند.
بعضی از دانش آموزان در کلاس حضوری بیشتر بازدهی دارند، بعضیها در هر دو نوع کلاس به یک اندازه و برخی نیز در کلاسهای آنلاین راندمان بیشتری دارند، اما بطور میانگین راندمان در کلاسهای حضوری بیشتر است.
تنها بخاطر اینکه دانش آموزانی که در کلاس حضوری بازیگوشی میکردند، حالا در کلاس آنلاین شرایط بازیگوشی بیشتری خواهند داشت، نباید از خیر آموزش مجازی گذشت.
معلم چه در کلاس آنلاین چه در کلاس حضوری باید به نحوی کلاس را مدیریت کند تا مانع بازیگوشی افراد شود.
همانند کلاسهای با میز و نیمکت، کلاس مجازی هم نیاز به برنامهی آموزشی و شیوهی آموزشی مشخصی دارد.
عیب بزرگی که کلاس مجازی نسبت به کلاس حضوری دارد این است که فرصت بازی گوشی برای بچهها بیشتر است و در نتیجه حواسپرتی بیشتری ایجاد میشود.
برای همین معلم باید در کلاس مجازی هر چند وقت یکبار دانش آموزان را در روند بحث شرکت بدهد مثلا سوالی بپرسد و آنها نیز درحضور همکلاسیهایشان پاسخ دهند تا تمام دانش آموزان حواسشان جمع بماند.
همانطور که گفته شد کلاس آنلاین تاثیرش از کلاس حقیقی کمتر است ولی مسلما خیلی بهتر از این است که هیچ کلاسی وجود نداشته باشد.
تحقیقات نشان داده بازدهی دانش آموزن وقتی در خانه بدون هیچ منبعی درس میخوانند خیلی کمتر است.
آموزش مجازی این فرصت را ایجاد کرده که معلمان همانند کلاس های واقعی به دانش آموزان درس بدهند، از آنها سوال بپرسند و تکالیفشان را با شرایط کنونی اپیدمی چک کنند و … .
آموزش مجازی باعث شد حتی اگر یک دهه هم مدارس و مراکز عالی برای کرونا قرنطینه و تعطیل باشند، روند آموزش فرقی نکند.
پس ما شاید همیشه به آموزش مجازی شک میکردیم و اعتماد نداشتیم، اما الان وقت این است که طرز فکر قبلی را رها کنیم و به این مدل آموزش اعتماد کنیم و به آن عادت کنیم.
از امکانات آموزش مجازی کلاسینار جا نمانید. تمام ابزاری که نیاز دارید را ما در اختیار شما قرار میدهیم.
یکی از پلتفرمهای پر استفاده برای کلاسهای مجازی سرویس بیگ بلو باتن کلاسینار است. با ما تماس بگیرید.