آموزش آنلاین مؤثر

Successful online class

آموزش آنلاین مؤثر

معلمان از طریق آموزش آنلاین موفق درصد موفقیت دانش آموزان را در یادگیری افزایش می دهند.

با موج جدید کووید-19، مربیان و دانش آموزان به طور یکسان خود را به جای کلاس های فیزیکی در کلاس های درس مجازی می بینند. در این مقاله، بینشی در مورد اینکه چگونه شما به‌عنوان یک معلم می‌توانید در آموزش آنلاین موفق تر باشیم،و مطالب را ارائه می‌کنیم.

تصور کنید دانشجو هستید و می خواهید موضوع جدیدی مانند زنبورداری را یاد بگیرید. تفاوت بین خواندن یک کتاب درسی یا شرکت در یک سخنرانی زنده (بدون زنبورهای زنده!) را در نظر بگیرید. این دو رسانه بسیار متفاوت هستند و همانطور که مارشال مک لوهان در عبارت معروف خود بیان کرد: “رسانه پیام است”، تفاوت ها به شدت بر سبک تدریس و یادگیری تأثیر می گذارد.

آموزش مجازی، طبق تعریف، رسانه را به صدا، ویدئو، اسلاید، چت و هر ابزار تعاملی دیگری که در کلاس مجازی دارید محدود می کند. برخلاف یک کلاس درس فیزیکی، که نشانه های سنتی برای بینش در کلاس دارد، دانش آموزان در کلاس مجازی همیشه احساس دوری بیشتری می کنند. در مورد معلم هم همینطور است.

ارتباط فکری و عاطفی شما با دانش آموزان و آموزش آنلاین موفق

با این حال، با وجود دوری، ارتباط فکری و عاطفی شما با دانش آموزان لازم نیست به همان اندازه دور شود. بیایید دوباره از مثال زنبورداری استفاده کنیم. ما معمولاً کتاب درسی زنبورداری و سخنرانی در مورد آن مطلب را منحصر به فرد نمی‌دانیم – هر دو محتوای یکسانی را پوشش می‌دهندو در مورد یک موضوع صحبت میکنند ،اماازآنجایی که رسانه‌های متفاوتی وجود دارن که، برای تسلط به عنوان یک معلم به مجموعه مهارت‌های نیاز دارند برای کار در این فضای مجازی . می توانید تصور کنید نویسنده کتاب درسی برای اینکه معلمی موفق در کلاس بدنی باشد به مهارت های متفاوتی نیاز دارد (و بالعکس).به زبان ساده آموزش آنلاین نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌ها برای تسلط است – اگرچه تئوری‌ها و شیوه‌های آموزشی یکسانی بین کلاس‌های مجازی و فیزیکی مشترک است.

اگر به آموزش آنلاین به عنوان یک رسانه متفاوت فکر کنیم، پس چگونه می توانید در این رسانه موثرتر باشید؟ سوال با نگاه کردن به آموزش آنلاین موثر شروع می شود.
آموزش آنلاین موفق چیست؟

مربی پرشور و مؤثر بودن به معنای دانشجو ماندن برای همیشه است. این به معنای درک چگونگی ارائه محتوای خود به زبان دانش آموز به روش هایی است.

به گفته روندا باندی، محقق دانشگاه براون و نویسنده GSE (مدرسه تحصیلات تکمیلی آموزش) هاروارد، ویژگی‌های یک معلم آنلاین مؤثر عبارتند از:

دانش محتوا
دانش آموزشی
آگاهی فرهنگی
خودآگاهی

Online Teaching

باندی اذعان می‌کند که فناوری در یادگیری آنلاین کمک می‌کند تا این چهار مؤلفه تصمیم‌گیری را در کنار هم قرار دهند.

معلمان همچنین به آگاهی فرهنگی نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند که برنامه درسی و شیوه‌های آموزشی آنها مرتبط و پایدار است و آنها به دانش محتوایی نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند که فعالیت‌های غنی از فناوری دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا درک مفهومی دقیقی ایجاد کنند. مهارت‌های فن‌آوری مجزا که با پایه تصمیم‌گیری معلمان همسو و ادغام نشده‌اند، اغلب در طول تدریس استفاده نمی‌شوند یا به طور مؤثر استفاده نمی‌شوند. آموزش آنلاین موفق

روندا باندی

باندی می‌گوید که دانش و مهارتی که از فن‌آوری (یا فقدان آن‌ها) که با رسانه کلاس مجازی همسو نباشد، و الته که  تدریس مؤثری را به همراه نخواهد داشت.و البته برعکس آن هم درست است. هرچه مهارت‌های فن‌آوری در یادگیری آنلاین قوی‌تر باشید، بهتر است به تعامل کلاس آنلاین موفق برسید.

اصول تعامل موثر در آموزش آنلاین موفق

در حالی که ابزارهای زیادی برای کمک به ایجاد یک تجربه کلاس آنلاین موفق وجود دارد، کارآمدی چنین ابزارهایی عمدتاً بر معلمی است که از آن استفاده می کند. برای بازگشت به مثال زنبورداری، نویسنده کتاب درسی زنبورداری محترم باید هم نویسنده ای شایسته و هم زنبوردار باشد. به روشی مشابه، معلمی که تجربه یادگیری آنلاین موفقی را از طریق فناوری متصور است، باید هم مربی شایسته و هم از فناوری استفاده کند. حتی اگر مهارت‌های فن‌آوری شما در حدی نیست که می‌خواهید، داشتن مهارت عالی در آموزش می‌تواند شما را در موقعیت بسیار مطلوب‌تری نسبت به سایرین قرار دهد.

بنابراین شما به عنوان یک مربی چه کاری می توانید انجام دهید؟

برخی از اصول تاثیر گزار درکلاس آنلاین موفق عبارتنداز:

اجازه دادن به دانش آمزان برای انجام کار برای افزایش مشارکت و سرمایه گذاری
تشویق و تعامل
تضمین حضور – آموزشی، شناختی و اجتماعی
تصمیم گیری صحیح و آگاهانه – دانستن اینکه چگونه تصمیمات و انتخاب های شما بر تمام دانش آموزان شما تأثیر می گذارد

بر اساس اصول راهبردی فوق، مربیان باید نسبت به ایجاد فرصت های مشارکتی بیشتری آگاه باشند:

تشویق استقلال دانش‌آموز – تغییر سبک تدریس «حکیم روی صحنه» که می‌تواند پیشرفت استقلال دانش‌آموز را کند کندو به جای آن به رویکرد «راهنمای کناری» که تأکید بیشتری بر سازمان دانش‌آموزی دارد.
شخصی کردن رویکرد خود از طریق مسیرهای یادگیری و مواد مختلف
ادغام همکاری گروهی
ارتباط یادگیری آنلاین با زندگی واقعی
بیشتر و گوش دادن؛ برای جذب دانش آموزان به درس سوال بپرسید
ایجاد و تقویت روابط با دانش آموزان
برنامه ریزی زمانی برای دانش آموزان برای معاشرت و ارتباط

جشن گرفتن موفقیت ها

تعامل موثر آنلاین

تعامل موثر آنلاین مستلزم افزایش تعامل شما با کلاس مجازی فراتر از آن چیزی است که معمولاً در کلاس فیزیکی انجام می دهید. برای استفاده از یک قیاس با فیلمبرداری یک صحنه در یک فیلم، بازیگران به طرز ماهرانه ای حرکات، زبان بدن و صدای خود را برجسته می کنند تا از طریق رسانه محدود صوتی و تصویری با بیننده ارتباط برقرار کنند.

به عنوان یک معلم در یک کلاس مجازی، ممکن است نسبت به شرکت بیش از حد معمول در یک کلاس درس فیزیکی خودآگاه باشید، اما در کلاس آنلاین، که رسانه محدودتر است، باید آشکارا دانش آموزان را برای جبران آن درگیر کنید.

از دیدگاه دانش‌آموز، یک مبارزه مشترک راه‌های کمتری برای ارتباط با معلم است، که منجر به این احساس می‌شود که معلم به موفقیت آنها اهمیت نمی‌دهد.

انسانیت دانش آموزان خود را از طریق زیر در نظر بگیرید:

اطمینان از استقبال از فضای خود، از جمله نور استراتژیک، پس‌زمینه مناسب و جذاب، و صدای کافی

ایجاد یک جامعه قوی کلاس درس، از جمله در نظر گرفتن دسترسی، مناطق زمانی، و سطوح توانایی
کشش و حرکت را در برنامه درس خود بگنجانید
حمایت از سرزندگی و هیجان، حتی اگر جنجالی و پر تنش باشد
ایجاد زمان خلاقانه در برنامه
استراحت های دوره ای برای تغییر سرعت

افزایش کارایی یادگیری

همچنین واضح است که برخی از ویژگی های معلم به طور قابل توجهی به یادگیری آنلاین مؤثر کمک می کند. به عنوان دانش آموزان مادام العمر، معلمان می توانند به طور مداوم دانش موضوعی، مهارت های فنی و مدیریت زمان خود را تقویت کنند. با این حال، فراتر از این «داده‌ها»، به‌ویژه دو ویژگی برای افزایش کارایی یادگیری نشان داده شده است:

 

مهارت‌های ارتباطی:

این یک ویژگی ضروری است وقتی که ارتباطات به صورت آنلاین باشد، اغلب بدون نشانه‌های بصری. آموزش آنلاین ماهر مستلزم زبان، سبک و لحن دقیق برای اطمینان از ارتباط واضح و مختصر است.

همدلی و شفقت:

اعتماد و ارتباطات باز اغلب پیامدهای یک محیط آنلاین است و به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا نگرانی‌های خود را در امنیت و اطمینان بیان کنند. ایجاد همدلی بیشتر مزیتی برای درک دیدگاه یادگیرندگان و مدیریت دلسوزانه موقعیت است.

صبر:

توسعه و به کارگیری صبر یک تلاش مادام العمر است و این امر به ویژه برای معلمان آنلاین، به ویژه در یادگیری ناهمزمان صادق است. یک مربی صبور می‌تواند همه تفاوت‌ها را در زندگی یادگیرندگان ایجاد کند و این مهارت را به یک مهارت حیاتی برای تقویت تبدیل کند.

مهارت های تعامل:

انفعال دانش آموزان یک چالش همیشگی در یک محیط آنلاین است. شما می خواهید میزان بازخورد – و دفعات بازخورد – مورد نیاز دانش آموزان را از طریق صوتی، تصویری، چت، و به ویژه از طریق نظرسنجی، آزمون ها، بالا بردن دست ها، و اتاق های استراحت افزایش دهید. از نقاط قوت رسانه استفاده کنید که امکان جابجایی سریع بین این اشکال مختلف تعامل را فراهم می کند – مانند تحریک کاربران برای پاسخ به نظرسنجی، جمع آوری نتایج، و امکان انتشار با چند کلیک ماوس.

این یک واقعیت ناگوار در دنیای ما است که دانش‌آموزان را می‌توان به‌عنوان اعداد در نظر گرفت نه آنچه که در واقع هستند: انسان‌ها. در مواجهه با فشارهای مداومی که رفاه آنها را به چالش می کشد، مانند قلدری و فقر، مسئولیت لازم از جانب مربیان وجود دارد که با همدلی و دلسوزی در کلاس درس عمل کنند.

3629604

آموزش آنلاین تله هایی که باید اجتناب کنید.

 
کلاس‌های مجازی با انواع مختلفی از دام‌ها همراه هستند که با آمادگی زیاد، تمرین مداوم، عزم راسخ و کمی نبوغ، شانس شما برای مواجهه با این تله‌ها بسیار کم است. برای جلوگیری از افتادن در آنها مهم است که از آنها آگاه باشید:

محتوای سنتی:

محتوای یادگیری تنها بخشی از یک تجربه یادگیری کارآمد است. با این وجود، بسیاری تسلیم واکنش تند و تند آپلود صفحات از کتاب درسی خود می شوند. این کاربرد مستقیم آموزش سنتی یک راه مطمئن برای از دست دادن تعامل در یک محیط آنلاین است. در عوض، طیفی از عناصر یادگیری را فراتر از محتوا در نظر بگیرید تا محتوا و برنامه ریزی خود را دوباره ابداع کنید. ابزارهای طراحی آنلاین مانند Visme را در نظر بگیرید تا به شما در ایجاد محتوا و مطالب تاثیرگذار، مرتبط و جذاب کمک کند.


رویکردهای سنتی:

در حالی که شباهت های زیادی بین آموزش آنلاین و آفلاین وجود دارد، تفاوت های قابل توجهی نیز وجود دارد. از این رو، اتخاذ همان رویکردی که در کلاس درس فیزیکی استفاده می‌شود، می‌تواند یک دام ایجاد کند. به عنوان مثال، ارزیابی سنتی ممکن است در کلاس مجازی کوتاه بیاید، در حالی که ابزارهای آنلاین مجموعه ای از ابزارهای ارزیابی جایگزین، مانند نظرسنجی را ارائه می دهند. بنابراین، مسئولیت ادامه تحصیل و پیشرفت از نظر ابزارهای موجود و مهمتر از آن استفاده موفق از آنها بر عهده مربیان است.


استانداردسازی:

همانطور که در یک محیط کلاس درس سنتی، یک اندازه روش تدریس برای همه مناسب نیست. هنگام طراحی مواد، تکالیف و مسیرهای یادگیری، منحصر به فرد بودن دانش آموزان خود را در نظر بگیرید. فناوری آموزشی فراتر از محیط کلاس درس می رسد تا فرصت بیشتری برای شخصی سازی دانش آموزان فراهم کند. فردی شدن به ویژه در مورد یادگیرندگان جوان و دانش آموزان با نیازهای ویژه بسیار مهم است. آموزش مؤثر به معنای ساختار دهی رویکردهایی است که با دانش آموز متناسب باشد نه اینکه دانش آموز را برای انطباق با روش ها خم کند.


انزوا:

در حالی که یادگیری آنلاین از راه دور اتفاق می افتد، یادگیری نیازی به انزوا ندارد. با از بین رفتن تعامل انسانی حیاتی در مدرسه و زمین بازی، کلاس های درس مجازی ممکن است این تعامل ضروری برای توسعه اجتماعی و آموزشی را نادیده بگیرند. برعکس، ابزارهای آموزشی افزایش تعامل و همکاری را تسهیل می‌کنند و فضای مجازی از نظرات کارشناسان حوزه برای افزایش تعامل و غنی‌سازی یادگیری دعوت می‌کند و از آن استقبال می‌کند.


فقدان سرگرمی:

تدریس آنلاین، به دلیل استفاده از فناوری، می تواند در نهایت بسیار جدی باشد، ارزش سبک دلی و بازی را نادیده بگیرد، و به طور بالقوه منجر به درگیری کم شود. با این حال، ابزارهای یادگیری آنلاین فرصت‌های زیادی را برای خوش‌گذرانی فراهم می‌کنند، از جمله استراحت مجازی برای تشویق تعامل اجتماعی و نظرسنجی‌های سرگرم‌کننده گاه به گاه برای افزایش لذت. شما همچنین می توانید مطالب را با طنز و بحث سبک دلانه جدا کنید.

آموزش آنلاین مؤثر نیاز و تلاش دارد

جدای از بیماری همه گیر، همانطور که جهان ما بیشتر به هم متصل می شود، الگوی آموزش بدون شک آموزش و یادگیری آنلاین بیشتری را در بر می گیرد.

به عنوان مربی، فرصت (و وظیفه) تسلط بر رسانه به نفع دانش آموز است. همانطور که روندا باندی، مدیر مدرسه تحصیلات تکمیلی هاروارد، مدرس آموزش و یادگیری حرفه ای، می نویسد:

معلمان باید در مورد اینکه چگونه دانش‌آموزان در یک جامعه کلاسی در فضایی بدون دیوار احساس تعلق دارند، خود را در فضای مجازی منعکس می‌کنند، احساس استقلال و تعلق خاطر داشته باشند، و عمداً پویایی قدرت را به اشتراک بگذارند، تصمیم‌گیری آگاهانه بگیرند.
روندا باندی

به طور خلاصه، آموزش آنلاین مستلزم یک رویکرد دانش آموز محور، با تأکید بر محتوا، آموزش و ارزیابی است که از طریق فناوری افزایش یافته است. هر یک از این مؤلفه‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مبتنی بر بازخورد صحیح است.

چنین تسلطی مستلزم ریسک پذیری، شجاعت و سرمایه گذاری زمان است. به عنوان یک معلم، جوایز عالی هستند، و برای دانش‌آموزان شما، پاداش‌ها حتی بیشتر است. زیرا در نهایت، در حالی که رسانه کلاس های مجازی باریک تر از کلاس فیزیکی است، دامنه آن جهانی است، و شما را قادر می سازد تا مهارت های خود را به عنوان یک معلم بزرگ کنید و زندگی دانش آموزان را در هر کجای دنیا بهبود بخشید.


درباره BigBlueButton


BigBlueButton تنها کلاس درس مجازی منبع باز جهان است. این برنامه که در ابتدا در یک دانشگاه کانادا ایجاد شد، به صورت Moodle Cloud، Canvas، Sakai، D2L، Jenzabar و Schoology طراحی شده است و به 55 زبان در دسترس است، که آن را به برنامه کلاس مجازی ترجیحی در بیش از 75٪ از پلتفرم های LMS جهانی تبدیل می کند. برای اطلاعات بیشتر به: https://bigbluebutton.org/ مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *