چگونه همه گیری کرونا آموزش را برای همیشه تغییر داد؟

چگونه همه گیری کرونا آموزش را برای همیشه تغییر داد؟

online learning

با تعطیلی مدارس در سراسر جهان ، میلیون ها کودک مجبور به سازگاری با انواع جدید یادگیری شده اند.

با بسته شدن مدارس در سرتاسر جهان، میلیونها کودک مجبور بودند با انواع جدیدی از آموزش انطباق بیابند.

  • کرونا منجر شد که همۀ مدارس در سرتاسر جهان بسته شوند. در جهان، بیشتر از 1.2 میلیون بچه بدون کلاس و مدرسه شدند.
  • لذا، آموزش تغییر بزرگی به خود دید، و افزایش قابل توجه یادگیری الکترونیک ظاهر شد، که با آن تدریس از راه دور و از طریق سامانه های دیجیتال انجام شد.
  • تحقیقات حاکی است که یادگیری آنلاین حفظ معلومات را افزایش می دهد و زمان کمتر می گیرد، یعنی تغییرات ناشی از کرونا باید تثبیت شود.

در حالی که کشورها با شدتهای مختلفی اسیر این بیماری فراگیر شده اند، اما در کل جهان اکنون بیش از 1.2 میلیون بچه در 186 کشور تحت تاثیر بسته شدن مدارس به دلیل فراگیری مریضی شده اند. در دانمارک، کودکان تا سن 11، به مهدها و مدارسی بر میگردند که در ابتدا در 12 مارس بسته شده بود، اما در کره جنوبی محصلین در حال جواب دادن به حضور و غیاب از معلمهای خود به صورت برخط هستند.

با تغییر جهتی ناگهانی از کلاسهای درس در نقاط مختلف جهان، برخی از خود می پرسند که آیا استفاده از یادگیری آنلاین در دورۀ پساکرونا همچنان ادامه خواهد یافت، و این تغییر رویه چقدر بر بازار آموزشی جهان تاثیر خواهد گذاشت.

online learning

محتوای عکس: آپلینک اکنون در حال اجرای تحقیق جهانی به نام چالش کرونا است تا راه حلهای بدیعی برای فراگیری مریضی ارائه دهد.

حتی قبل از کرونا، رشد زیاد و استفاده قابل توجهی از فناوری آموزشی وجود داشته است، و سرمایه گذاری در مورد فناوری آموزشی در سطح جهان به 18.66 میلیارد دلار در 2019 رسید و بازار کلی برای آموزش آنلاین قرار بوده تا سال 2015 به 350 میلیون دلار برسد. چه آن اپهای زبان، تدریس خصوصی مجازی، ابزارهای کنفرانس ویدیویی باشد یا نرم افزار یادگیری آنلاین، افزایش ناگهانی بزرگی در استفاده از آنها از زمان کرونا وجود داشته است.

چگونه بخش آموزش به کرونا واکنش نشان می دهد؟

در واکنش به تقاضای زیاد، بسیاری از سامانه های یادگیری آنلاین دسترسی رایگان به سرویسهای خود ارائه می دهند، شامل سامانه هایی مثل بایجو (byju’s) که یک فناوری تعلیمی مستقر در بانگلور و شرکت تدریس خصوصی آنلاین است که در 2011 تأسیس شده است، که الآن معتبر ترین شرکت فناوری آموزشی جهان است. طبق نظر مرینال موهیت سرپرست عملیاتی اصلی شرکت، بایجوس از زمانی که کلاسهای زندۀ رایگان خود را بر اپ بیندیش و بیاموز اعلام کرده است، بایجوس شاهد 200 درصد افزایش در محصلین جدید بوده که از محصول آن استفاده می کند.

در عین حال، کلاسهای تنسنت (Tencent) به طور گسترده ای از اواسط فوریه بعد از این که دولت چین دستور داد که ربع میلیاد محصل تمام وقت درس خود را از طریق سامانه های آنلاین از سر بگیرند مورد استفاده قرار گرفت. این منجر به بزرگترین «حرکت آنلاین» در طول تاریخ آموزش شد که 730 هزار محصل معادل 81% از طریق مدرسه آنلاین تنسنت در ووهان در کلاسها حاضر شدند.

شرکتهای دیگر در حال تقویت قابلیتها هستند تا سامانه ای برای معلمان و محصلان فراهم کنند که در آن همۀ خدمات و محصولات مربوطه ارائه شود. مثلاً، لارک که یک شرکت مستقر در سنگاپور است و اول توسط بایتدنس توسعه داده شد تا ابزار اینترنتی ای باشد که رشد نمایی داشته باشد، به محصلان و معلمان خدمات کنفرانس ویدیویی ، قابلیتهای ترجمه اتومات، ویرایش اشتراکی بلادرنگ پروژه ها و برنامه زمانبندی هوشمند و بقیه قابلیتها را ارائه داد. برای این که این کار را سریع و در زمان بحران انجام دهد، لارک زیرساخت سرور جهانی و قابلیتهای مهندسی خود را تقویت کرد تا اتصال قابل اعتماد را تضمین کند.

طبق مدیر دینگ تاک، چِن هانگ، راهکار یادگیری از راه دور علی بابا به نام دینگ تاک باید خود را برای جریانی مشابه آماده می کرد: « برای این که دورکاری وسیعی را حمایت کنند، این سامانه ابری علی بابا (Alibaba Cloud) را به کار برد تا بیش از صدهزار سرور ابری جدید را در فقط دو ساعت در ماه اخیر آماده کند. که این خود رکوردشکنی ای در گسترش ظرفیت سریع بوده است».

برخی منطقه های مدرسه ای در حال تشکیل شراکتهای متحده ای هستند، مثل شراکت بین منطقه مدرسه ای متحد لوس آنجلس و PBS Socal/KCET تا سخن پراکنی (broadcast) آموزشی محلی را ارائه دهند، با کانالهای جدا که متمرکز بر سنین مختلف و محدودۀ ای از گزینه های دیجیتال هستند. سازمانهای رسانه مثل بی بی سی نیز آموزش مجازی را تقویت می کنند. بایتساز دیلی که در 20 آوریل راه اندازی شد 14 هفته یادگیری مبتنی بر برنامه درسی برای بچه ها در تمام بریتانیا با سلبریتیهایی مثل بازیکن فوتبال منچستر سیتی سرجیو آگرو ارائه می دهد که برخی از محتوا را او آموزش می دهد.

این برای آینده آموزش چه معنایی دارد؟

درحالی که برخی باور دارند که حرکت بی برنامه سریع به سوی یادگیری برخط (بدون هیچ آموزشی، پهنای باند ناکافی، و آمادگی کم) منجر به تجربه کاربری ضعیف می شود که معلوم نیست رشد پایدار به وجود آورد، دیگران باور دارند که مدل مرکب جدید آموزش ظاهر خواهد شد، که منابعی بسیار زیادی دارد. وانگ تائو رئیس ابر تنسنت و معاون رئیس آموزش تنسنت میگوید « باور دارم که ادغام و ترکیب فناوری اطلاعات در آموزش سریعتر خواهد شد و این که آموزش آنلاین در نهایت عضو مهمی از آموزش مدرسه ای خواهد شد».

همین اکنون هم انتقال موفقیت آمیزی میان بسیاری از دانشگاهها وجود داشته است. مثلاً دانشگاه ججیانگ توانست بیش از 5000 درس را به صورت آنلاین فقط در دو هفته با استفاده از “dingtTalk ZJU” استفاده کند. کالج امپریال لندن دوره ای در مورد علم کرونا ارائه کرد که اکنون بیشترین کلاسی است که ثبت نام شده و در سال 2020 روی کورسِرا (Coursera) راه اندازی شد.

بسیاری مزایای آن را یادآوری می کنند. دکتر امجد استاد دانشگاه اردن که از لارک استفاده می کند تا به دانشجویانش تدریس کند می گوید « آن روش تدریس را متحول کرده است. آن به من کمک می کند که به دانشجویانم به نحوی موثرتر از طریق گروههای چت، جلسات ویدیویی، رای دادن و نیز اشتراک پرونده به ویژه در حین پاندمیک در تماس باشم. دانشجویانم نیز ارتباط روی لارک را راحتتر می یابند. حتی بعد از کرونا نیز من به لارک پایبند می مانم، باور دارم روش یادگیری آفلاین سنتی و یادگیری آنلاین می توانند دوشادوش هم حرکت کنند.»

چالشهای یادگیری آنلاین

با این حال، چالشهایی وجود دارد که غلبه بر آن ضروری است. برخی محصلین بدون دسترسی اینترنتی مستحکم و یا تکنولوژی مربوطه برای مشارکت در یادگیری آنلاین تقلا می کنند. این شکاف در کشورها و بین قشر فقیر در خود کشورها مشاهده شده است. مثلاً، طبق داده های OECD درحالی که 95 درصد محصلین در سوئیس ، نروژ و اتریش رایانه دارند و می توانند برای کار مدرسه خود از آن بهره ببرند، فقط 34 درصد محصلین در اندونزی از آن بهره مند هستند.

در آمریکا، شکاف بزرگی بین افراد از طبقه ممتاز و طبقه محروم وجود دارد: در حالی که همۀ افراد 15 ساله از طبقه مرفه گفته اند که رایانه دارند تقریباً 25 درصد افراد طبقه محروم آن را ندارند. در حالی که برخی مدارس و دولتها تجهیزات رایانه ای برای محصلین محتاج فراهم می کنند، مثل ولز جنوبی جدید، استرالیا ، بسیاری هنوز نگرانند که پاندمیک شکاف دیجیتالی را عریضتر می کند.

آیا یادگیری آنلاین به اندازۀ یادگیری مرسوم موثر است؟

برای آنهایی که دسترسی به فناوری صحیح و کافی دارند، شواهدی هست که یادگیری آنلاین می تواند به طرق مختلفی موثرتر از روش مرسوم باشد. برخی تحقیقات نشان می دهند که به طور متوسط ، محصلین با یادگیری آنلاین 25 الی 60 درصد مطالب را بیشتر از کلاس مرسوم حفظ می کنند که کلاس مرسوم این درصد فقط 9-10 درصد است. این عمدتاً ناشی از این امر است که محصلین قادر بوده اند به صورت آنلاین سریعتر یاد بگیرند. یادیگری آنلاین نیازمند 40 الی 60 درصد زمان کمتر نسبت به کلاس مرسوم است زیرا محصلین با روند و ضرباهنگ خود مطالب را یاد می گیرند، بر می گردند و مطالب قبلی را بازخوانی و مرور می کنند، یا از برخی مطالب سریع عبور می کنند تا بعداً بخوانند، و با مفاهیمی که خودشان انتخاب می کنند به روند یادگیری شتاب می دهند.

با این حال، این مزیت یادگیری برخط در میان همه گروهها متغیر است. اجماع نظر کلی در مورد بچه ها، به خصوص بچه ها کم سن و سالتر این است که یک محیط منظم برای این موضوع لازم است، زیرا بچه ها خیلی راحت حواسشان پرت می شود. برای به دست آوری نفع کامل از یادگیری برخط، باید تلاشی هماهنگ وجود داشته باشد تا این بستر هماهنگ برای محصل فراهم آید و چیزی بیشتر از تکرار کلاس مرسوم از طریق قابلیتهای ویدیویی باشد، بلکه با استفاده از انواع ابزارهای همکاری و مشارکت و روشهای درگیرسازی که « مشارکت، فردی سازی و هوش » را به قول داوسون تانگ معاون مدیر اجرایی ارشد تنسنت و رئیس گروه صنایع هوشمند و ابر، ارتقا دهد.

طبق نظر مرینال ماهیت از BYJU از آنجا که تحقیقات نشان داده اند که بچه ها خیلی از حواسشان برای یادگیری بهره می برند، سرگرم کننده سازی آموزش از طریق فناوری امری ضروری و مهم است. « در طول مدت زمانی، مشاهده کرده ایم که ترکیب هوشمندانۀ بازیها مشارکت بیشتر و انگیزه بیشتر جهت یادگیری به ویژ ه در میان محصلین جوانتر را نشان داده است، و باعث شده آنها عاشق یادگیری شوند».

تغییر آموزش، امری ضروری

واضح است که این پاندمیک به طور کامل در سیستم آموزش خلل وارد کرده، سیستمی که به بیان بسیاری از افراد از قبل هم احترام خود را از دست داده بود. یووال نوح هراری در کتاب خود 21 درس برای قرن 21 بیان می کند که چگونه مدارس همچنان بر مهارت آکادمیک سنتی و یادگیری مبتنی بر تکرار تمرکز می کنند، به جای این که به مهارتهایی مثل تفکر خلاق و سازگاری تکیه کنند که برای توفیق در آینده مهمتر است. آیا حرکت به سوی یادیگری برخط کاتالیزوری برای خلق روشی جدید و موثر برای تربیت و تعلیم محصلین است؟ در حالی که برخی نگرانند که ماهیت سریع انتقال آنلاین مانع این هدف می شود، دیگران قصد دارند که یادگیری آنلاین را قسمتی از هنجار جدید کنند زیرا مزایای آن را تجربه کرده اند.

کرونا نشان داد که انتشار دانش چقدر مهم است

رویدادهای بزرگ جهان اغلب نقطۀ عطفی برای نوآوری سریع است. نمونه واضح آن ظهور تجارت آنلاین بعد از سارس است. در حالی که ما هنوز باید ببینیم که آیا همین موضوع در مورد یادگیری آنلاین بعد از کرونا صحت دارد یا نه، اما این یکی از چند بخشی است که هنوز سرمایه گذاری در آن قطع نشده است. آنچه حین این پاندمی روشن شد این است که اهمیت انتشار دانش از مرزهای شرکتها و همه قسمتهای جامعه مشخص شده است. اگر فناوری یادگیری برخط می تواند در این خصوص نقشی ایفا کند، بر همۀ ما ضروری است که توانایی بالقوۀ کامل آن را بررسی کنیم.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینترنت مصرفی مشتریان کلاسینار به صورت نیم بها محاسبه می‌شود.