فضای مجازی بستری برای تدریس مجازی

تدریس مجازی یکی از ابزارهای کمک آموزشی برای دبیران و اساتید :

    تدریس مجازی یکی از ابزارهای کمک آموزشی برای دبیران، معلمان و اساتید محسوب می شود و نه به عنوان جایگزینی برای تدریس حضوری و فیزیکی. گرچه سابقه ی تدریس مجازی به حدود یک دهه ی پیش باز می گردد ولی در ایام کرونا بیشتر از قبل نمود پیدا کرد . این روش آموزش دارای مزایا و معایبی است که هر کدام جای بحث دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت . با وجود مخالفانی که این سیستم آموزشی دارد؛ اما هم چنان جزء جدا نشدنی آموزش و پرورش کل دنیا می باشد . به عبارتی می توان گفت که موافقان این سیستم آموزشی که در راس آن ها دانش آموزان و دانشجویان قرار دارند؛ بسیار بیشتر می باشند. البته که دانش آموزان و دانشجویان نقشی در تصمیم گیری مبنی بر حذف و یا عدم حذف این سیستم ندارند .

    در ادامه به بررسی موارد زیر می پردازیم :

  • مزایا و معایب تدریس آنلاین
  • وبینار مجازی در بستر ادوبی کانکت
  • همه چیز در خصوص اجاره وبینار
  • ادوبی کانکت محبوب ترین فضا برای تشکیل کلاس خصوصی آنلاین

    برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تدریس مجازی تا پایان این محتوا با ما همراه باشید .

تدریس مجازی

مزایا و معایب تدریس آنلاین:

 تدریس مجازی دارای مزیت ها و عیب هایی است که هر کدام قابل بررسی هستند و از این رو موافقان و مخالفان خود را دارد. به طور مثال یکی از مزایای کلاس آنلاین این است که ویدیوهای هر جلسه ضبط می شود. این ویدیوها پس از کلاس در اختیار دانش آموزان و دانشجویان قرار می گیرد. این قابلیت مزیت است از این نظر که دانش آموز و دانشجو اگر جایی را متوجه نشود و یا از کلاس عقب بماند؛ پس از کلاس می تواند دوباره آن را ببیند و اشکال خود را برطرف کند. این قابلیت مورد پسند دانش آموزان و دانشجویان است. اما عیب این کار کجاست؟

    ضبط کلاس آنلاین از این نظر عیب محسوب می شود که دانش آموز یا دانشجو، اگر جایی را متوجه نشد؛ به خاطر مشاهده مجدد کلاس­های ضبط شده، از استاد خود سوال نمی پرسد. حال ممکن است که فرد با مشاهده ی مجدد، نتواند ابهام خود را برطرف کند و تا جلسه ی بعدی نیز از خاطرش رفته باشد و دیگر از استاد و معلم خود سوال نکند. در نتیجه همیشه آن قسمت از درس برایش مبهم خواهد بود. به همین دلیل ضبط کلاس ها مورد قبول اساتید نمی باشد. هم چنین دیده شده است که افراد به امید ضبط کلاس ها، در کلاس آنلاین به درس گوش نمی دهند و کار دیگری می کنند. چه بسا ممکن است آن جلسه استاد فراموش کند کلاس را ضبط کند یا سیستم خراب باشد و صدها مشکل دیگر و فهم آن جلسه به کلی از کف فرد برود.

     یکی دیگر از مشکلات بسیار شایع این سیستم آموزشی، عدم زیر بنای اینترنتی خوب و قوی در سراسر نقاط کشور است . اینترنت بسیار ضعیف و عدم وجود اینترنت در نقاط محروم باعث کاهش کیفیت و بی عدالتی در این سیستم آموزشی می شود. هم چنین نداشتن گوشی هوشمند و لپتاپ، معضل دیگر این کلاس­ها می باشد که باید سیستم آموزشی جهت ارتقای آن بیش از پیش تلاش کند.

تدریس مجازی

وبینار مجازی در بستر اپلیکیشن بیگ بلو باتن:

    به غیر از تشکیل کلاس های آنلاین در فضاهایی مانند بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت، وبینارها و جلسات گروهی نیز در این بسترها تشکیل می شوند. وبینار آنلاین نیز در دوران کرونا و پسا کرونا نمود بیشتری در سطح جامعه داشته است ولی قبل از آن نیز مورد استفاده ی شرکت ها و نهادها قرار می گرفت. خصوصا در مواقعی که تمام اعضای گروه در دسترس نیستند و از نظر مکانی با هم فاصله ی زیادی دارند؛ در عین حال تشکیل جلسه ی فوری نیز الزامی می باشد. مواقعی مانند بروز یک حادثه و بحران در سطح جامعه و لزوم تصمیم گیری هرچه سریع تر پیرامون حل مساله. جزئیات این امر و سایر موارد مرتبط با این موضوع در وب سایت https://bigbluebutton.org/  موجود می باشد. هم چنین می توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با مشاوران مجموعه تماس بگیرید. مشاوران مذکور به صورت تمام وقت و در تمام روزهای هفته به غیر از ایام تعطیل، پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود .

همه چیز در خصوص اجاره وبینار :

    برنامه نویسان در حوزه ی ایجاد اپلیکیشن هایی برای برگزاری جلسات آنلاین، تدریس مجازی و … بسیار کارآمد و موفق ظاهر شده اند . یکی از اپلیکیشن هایی که به این منظور ایجاد شده است؛ ادوبی کانکت می باشد. لینک کلاس های آن در اختیار گروه هایی خاص مانند مدارس، دانشگاه ها و برخی از شرکت ها می باشد. شما عزیزانی که قصد دارید جلسات خود را به مدت محدود مثلا 1 ماه یا 2 ماه در فضای مجازی تشکیل دهید و نمی خواهید هزینه ی زیادی را در خصوص خرید وبینار متقبل شوید؛ می توانید وبینار مربوطه را اجاره نمایید. شما عزیزان با توجه به تعداد روزهایی که قصد استفاده از سرویس مورد نظر را دارید و هم چنین با در نظر گرفتن تعداد افرادی که قصد شرکت در وبینار شما را دارند؛ می توانید سرویس خود را انتخاب و خریداری کنید. سرویس های موجود در پایین صفحه لحاظ شده اند.

تدریس مجازی

بیگ بلو باتن محبوب ترین فضا برای تشکیل کلاس خصوصی آنلاین :

    اگر می­خواهید برای شاگردان خود کلاس خصوصی بگذارید و از طریق تدریس مجازی، به آن­ها آموزش دهید؛ ادوبی کانکت گزینه مناسبی برای این کار است. اگر معلم مدرسه و یا استاد دانشگاه هستید که به سیستم بیگ بلو باتن موسسه ی خود دسترسی خواهید داشت در غیر این صورت باید یک کلاس مجازی را در اپلیکیشن مزبور اجاره نمایید. اجاره بهای این بستر، با توجه به بازه ی زمانی مورد نظرتان و تعداد نفرات شرکت کننده در کلاس متغیر خواهد بود . هر چه بازه زمانی طولانی تر و تعداد نفرات شرکت کننده نیز بیشتر باشد؛ هزینه ی اجاره ی کلاس آنلاین نیز بیشتر خواهد شد.

مرکز آموزش

مرکز آموزش و سوالات متداول

سوالی دارید؟ اینجا جستوجو کنید

در پایان از همراهی و توجه شما عزیزان کمال تشکر و قدردانی را داریم . امیدواریم توانسته باشید اطلاعات مفیدی را در خصوص تدریس مجازی و زیربناهای آن کسب کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *