چالش ‌های مدرسین هنگام تدریس آنلاین

چالش ‌های مدرسین هنگام تدریس آنلاین

چالش ‌های مدرسین هنگام تدریس آنلاین

پس از انتشار ویروس کرونا و همه گیری در جهان یکی از حوزه هایی که تحت تاثیر قرار گرفت حوزه تحصیلی بود.

تا قبل از کرونا اکثر مردم آموزش را فقط حضوری و در آموزشگاه ها می دانستند ولی بعد از انتشار این ویروس و عدم برگزاری کلاس ها، آموزش مجازی رفته رفته پر رنگ تر شد.

ولی بخاطر تدریس های سنتی و حضوری مدرسان هنگام تدریس با چالش هایی مواجع می شدند.

این روند نه تنها امکانات بیشتری برای دسترسی به دانشجویان فراهم کرده است بلکه مدرسان را با چالش‌ها و تغییراتی ناشی از محیط آموزشی مجازی مواجه کرده است.

در این مقاله قصد داریم که مهم ترین چالش هایی که معلمان و اساتید که در هنگام تدریس آنلاین ممکن است با آن مواجه شوند را توضیح دهیم. پس در ادامه همراه کلاسینار باشید.

چالش ‌های مدرسین هنگام تدریس آنلاین

1- ارتباط محدود

 

یکی از بزرگترین چالش‌ هایی که مدرسان در دوره تدریس مجازی با آن روبه ‌رو می ‌شوند، دور بودن از دانشجویان و محدود شدن ارتباط بین استاد و دانشجو است.

در دنیای دیجیتال، ارتباطات برخلاف کلاس‌ های حضوری، به یک سری ارتباطات مجازی تبدیل می شود.

یکی از عواملی که باعث افزایش ارتباط بین دانشجو و استاد می شود حضور فیزیکی سر جلسه تدریس است. بسیاری از مواقع حضور فیزیکی دانشجو سر کلاس منجر به افزایش سطح یادگیری و آگاهی فرد می شود.

ولی وقتی این ارتباط به صورت مجازی برقرار شود و دیگر حضور فیزیکی دانشجو از بین برود یادگیری ممکن است خیلی کاهش یابد. زیرا همه تمرکز دانشجو به درس نیست و می تواند با اتفاقات پیرامون تمرکز خودش را به سرعت از دست بدهد.  

این مسئله می‌تواند منجر به از دست رفتن فرصت های آموزشی و حتی انگیزه دانشجویان برای مشارکت فعّال در کلاس گردد.

در کنار این، چالش‌های مدرسین هنگام تدریس آنلاین دیگر ناشی از ارتباط مجازی، تعاملات ناقص است. در یک کلاس مجازی، حوزه تعامل محدودتر است و این می‌تواند باعث کاهش فعّالیت‌ های گفتاری و بحث‌ های تعاملی شود.

دانشجویان ممکن است حتی در موقعیت‌ هایی که نیاز به تعامل فعّال دارند، به علت نبود تمرکز سر جلسه از این تعاملات دوری کنند.

البته راهکارهایی برای پاسخ دادن به این چالش‌های مدرسین هنگام تدریس آنلاین وجود دارد.

این راهکار ها شامل تدابیر فناورانه و ارائه امکانات آنلاین برای تعاملات بیشتر، ایجاد فضای مجازی دوستانه و ارائه فعالیت‌ های کلاسی جهت افزایش انگیزه و مشارکت دانشجویان می ‌شود.

از همه مهم تر، ایجاد فرصت ‌هایی برای گفت ‌و ‌گو های انفرادی با دانشجو ها، حتی اگر مجازی باشند، می ‌تواند ارتباطات بین اساتید و دانشجویان را حفظ نماید و سبب انگیزه دادن به دانشجویان شود.

در نهایت، با این تدابیر مفید، می ‌توان به چالش های ارتباطی در تدریس مجازی برای مدرسان پاسخ داد و ارتباطات مثبت و مؤثر را ترویج کرد.

چالش ‌های مدرسین هنگام تدریس آنلاین

2- تغییر در روش ‌های آموزش

 

تدریس آنلاین نیازمند تغییراتی در روش‌ های آموزشی است. این تغییرات ممکن است برخی از مدرسان را به چالش های جدی بکشاند طوری که نیاز به تسلط بر فناوری و ابزار های جدید داشته باشند.

این تغییرات نه تنها بر فناوری ‌ها بلکه بر روش ‌های تدریس، استراتژی‌ های آموزشی، و ابزار های آموزشی نیز تأثیرگذار است.

استفاده از فناوری‌های جدید و پیشرفته مانند پلتفرم های ویدئو کنفرانس، پلتفرم‌ های آموزش آنلاین، و ابزار های تعاملی بین کاربران، انقلابی در ارائه محتوا و ارتباط مدرس با دانشجویان به وجود آورده است.

این فناوری ‌ها امکانات جدیدی مانند جلسات زنده و آنلاین، ایجاد یک محیط برای فعالیت‌ های تعاملی بین اساتید و دانشجویان، و امکان دسترسی به منابع آموزشی گسترده را فراهم کرده ‌است.

ولی برای استفاده از این امکانات نیازمند یک سری اطلاعات پایه ای است. که برای استفاده از این اطلاعات باید اساتید و دانشجویان خود را بروز نگه دارند تا بتوانند در فضای تدریس آنلاین به بهترین شکل از ارائه ها بهره ببرند.

 

3- مشکلات زیرساخت ها و امکانات فنی

 

در هنگام مجازی شدن آموزش ها یکی از اساسی ترین مشکلاتی که وجود داشت مبحث زیر ساختی اینترنت کشور و محبث نبود پتلفرمی برای ارائه کلاس های آنلاین بود.

بحث زیر ساختی اینترنت بعد از مشکلات بوجود آمده حل شد و شاهد افزایش سرعت اینترنت بودیم. ولی یکی از چالش‌های مدرسین هنگام تدریس آنلاین نبود یک بستر مناسب برای ارائه کلاس های آنلاین خود بود.

بستری که هم همه ی دانشجویان به آن دسترسی داشته باشند، با هر سیستم عاملی که در اختیار دارند بتوانند از کلاس های آنلاین استفاده کنند و هم از نظر کاربری کار کردن با آن ساده باشد.

که البته بعد از مدتی این مورد هم برطرف شد. هم اکنون بسیاری از پلتفرم ها به سمتی رفتند که تمام نیاز های کاربران خود را اعم از دانشجو و استاد رو برطرف و بهترین خدمات را ارائه دهند.

کلاسینار نیز همیشه سعی داشته در راستای جلب رضایت شما مشتریان عزیز بهترین خدمات را با بهترین قیمت ها ارائه دهد. شما می توانید برای تشکیل کلاس های مجازی خود از اینجا اقدام نمایید تا از بهترین سیستم های برگزاری کلاس های آنلاین کلاسینار استفاده نمایید.

چالش ‌های مدرسین هنگام تدریس آنلاین

4- مشکلات آزمون های آنلاین

 

یکی از بزرگ ترین ترس های مدیران آموزشی بخش آزمون های آنلاین است.

چالش‌های مدرسین هنگام تدریس آنلاین در آزمون های آنلاین مانند کنترل وقت و زمان آزمون، مراقبت از اطلاعات دانشجویان و جلوگیری از سو استفاده از منابع خارجی هنگام آزمون، همکاری بین دانشجویان جهت پیش بردن آزمون و… از جمله دردسر هاییست که متاسفانه راه حل قطعی برایش وجود ندارد.

ولی می توان با استفاده از راهکار هایی باعث جلوگیری از این اتفاقات شد. مانند ایجاد سوالات تصادفی برای هر شخص، ایجاد سوالات با پاسخ های چند گزینه ای و از این دست موارد.

البته همانطور که گفته شد این موارد قطعی نیست و باز امکان تغییر روند آزمون توسط دانشجویان وجود دارد.

 

5- انعطاف پذیری در تدریس

 

انعطاف ‌پذیری در تدریس و ارزیابی در محیط آموزش آنلاین یکی از اصول اساسی است که مدرسان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

این اصل با هدف تأمین یک تجربه یادگیری موثر و شخصی ‌سازی شده برای دانشجو ها اهمیت زیادی دارد دارد. یکی از چالش‌های مدرسین هنگام تدریس آنلاین نبود انعطاف در هنگام تدریس و مطالبی که ارائه می شود است.

استفاده از روش‌ های مختلف در ارائه محتوا از جمله ویدئو ها، مقالات، تمرین‌ ها و جلسات آنلاین، می ‌تواند تجربه یادگیری دانشجویان را بهبود بخشد.

ولی باید در نظر داشته باشید همانطور که در کلاس های حضوری بر اساس اطلاعات پایه ای دانشجویان مباحث درسی خود را برنامه ریزی می کنید، در کلاس های مجازی و آنلاین این انعطاف در برنامه ریزی و ارائه مطالب باید وجود داشته باشد.

تا بتوان بهترین نتیجه را از تدریس های آنلاین بدست آورد. همچنین ایجاد یک سازوکار برای ارزیابی اساتید توسط دانشجویان نیز می تواند در امر بسیار تاثیرگذار باشد.

چالش ‌های مدرسین هنگام تدریس آنلاین

سخن پایانی

 

در این مقاله سعی شد تا با معرفی و توضیح اساسی ترین چالش‌های مدرسین هنگام تدریس آنلاین و ارائه راه حل های مناسب هر چالش، به شما در کنترل هر چه بهتر کلاس های آنلاین خود کمک کرده باشیم. شما می توانید جهت مشاهده پلن های کلاسینار اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *