چگونه دانش آموزان را به فعالیت در کلاس آنلاین علاقه مند نماییم؟

چگونه دانش آموزان را به فعالیت در کلاس آنلاین علاقه مند نماییم؟

همان گونه که می دانید استفاده از آموزش مجازی و کلاس های آنلاین با شیوع ویروس کرونا بسیار مورد توجه قرار گرفت. با افزایش استفاده از کلاس های آنلاین، دانش آموزان و معلمان با چالش هایی مانند غیبت دانش آموزان سرکلاس ها، کاهش تعامل دانش آموزان و معلمان در کلاس آنلاین، شرکت نکردن دانش آموزان در فعالیت های کلاسی و … روبرو شدند. این چالش ها موجب نگرانی معلمان در خصوص میزان یادگیری دانش آموزان گردید.

 این موضوع فقط مختص آموزش مجازی نیست. به عبارت دیگر، چه در کلاس های حضوری و چه در کلاس آنلاین، تشویق دانش آموزان به شرکت در فعالیت های کلاسی موضوعی چالش برانگیز است. اما در کلاس های آنلاین، به دلیل اینکه دانش آموزان در خانه آموزش می بینند و تعامل بین معلمان و دانش آموزان از راه دور برقرار می شود، تشویق دانش آموزان به شرکت در فعالیت های کلاسی اهمیت بیشتری پیدا می کند. همانند کلاس ها حضوری، در کلاس آنلاین نیز راه های مختلفی برای ارتقا مشارکت دانش آموزان  و تشویق آن ها به شرکت در فعالیت های کلاسی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی راه هایی که می تواند به معلمان در تشویق دانش آموزان به فعالیت در کلاس آنلاین کمک نماید بپردازیم. پس اگر شما هم می خواهید با این روش ها بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کلاس آنلاین

راه های تشویق دانش آموزان به فعالیت در کلاس آنلاین :

در ادامه به معرفی روش هایی خواهیم پرداخت که می تواند توجه دانش آموزان را به درس جلب کند و آن ها را به فعالیت در کلاس آنلاین تشویق نماید.

طرح پرسش های تشویقی :

در کلاس آنلاین برای همراه کردن دانش آموزان با خود، می توانید از آن ها سوال کنید. علاوه بر سوال از دانش آموزان می توانید از آن ها بخواهید که از یکدیگر نیز سوال نمایند. با سوال پرسیدن از دانش آموزان می توانید نقاط ضعف و قوت آن ها را به خوبی شناسایی کرده و برای بهبود آن ها برنامه ریزی نمایید. همچنین با طرح پرسش در کلاس می توانید به دانش آموزان کمک نمایید که با شما و با یک دیگر ارتباط برقرار نمایند. با طرح پرسش های تشویقی می توان دانش آموزان ساکت تر را به مشارکت در کلاس تشویق نمود. دانش آموزان می توانند از طریق پنجره چت و یا به صورت صوتی به سوالات شما و یا دیگر دوستان خود پاسخ دهند.

استفاده از اتاق های استراحت برای افزایش فعالیت های گروهی در کلاس آنلاین :

شما می توانید دانش آموزان را به گروه های مختلف تقسیم نمایید و برای هر گروه در کلاس آنلاین، یک اتاق در نظر بگیرید تا در آن، با یکدیگر به گفت و گو بپردازند و به پرسش های مطرح شده توسط شما پاسخ دهند. در این صورت دانش آموزان می توانند با نظارت شما با یکدیگر ارتباط برقرار نموده و نظرات خود را درباره سوالات با یکدیگر مطرح نمایند. برای اطمینان از مشارکت فعال تمامی اعضا در گروه ها، می توانید از هر یک از آن ها بخواهید به صورت جداگانه به شما درباره یافته های خود توضیح دهند.

کلاس آنلاین

اختصاص زمانی خاص برای ارائه بازخورد به دانش آموزان :

شما می توانید به هنگام تدریس، با استفاده از ابزار تخته وایت برد سوالی را در رابطه با درس مطرح نمایید. سپس به دانش آموزان فرصت دهید تا آن را حل کنند. پس از حل سوال، به آن ها اجازه دسترسی به تخته وایت برد را بدهید تا پاسخ خود را با شما و سایر اعضای کلاس به اشتراک بگذارند. در این روش شما می توانید میزان درک دانش آموز از مطالب مطرح شده را بسنجید. در انتهای کلاس می توانید بازخورد خود را از عملکرد دانش آموز به صورت پیام خصوصی با او به اشتراک بگذارید. شما می توانید در کنار ارائه بازخورد، راهنمایی های لازم را نیز به دانش آموز ارائه دهید.

برای دانش آموزان مشوق هایی را در نظر بگیرید :

شما می توانید برای مشارکت دانش آموزان در کلاس آنلاین، مشوق هایی را در نظر بگیرید. به طور مثال، در صورت مشارکت همه دانش آموزان در مطالب درسی، می توانید در پایان ساعت کلاسی برای آن ها بازی ها و یا مسابقات سرگرم کننده ای را در نظر بگیرید. بسیاری از دانش آموزان از بازی و مسابقه لذت می برند. به همین دلیل این مورد می تواند مشوق مناسبی برای فعالیت آن ها در کلاس آنلاین باشد.

کلاس آنلاین

چه چیزی بیگ بلو باتن را از سایر نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین متمایز می کند؟

بیگ بلو باتن یک نرم افزار متن باز، برای برگزاری کلاس و وبینار آنلاین می باشد. بیگ بلو باتن یک نرم افزار جامع و کامل است که می تواند تمام نیاز های کاربران خود را برطرف نماید. نرم افزار بیگ بلو باتن مبتنی بر وب است. به عبارت دیگر، برای استفاده از امکانات آن نیازی به نصب برنامه اضافی نخواهید داشت. امکانات مختلف این نرم افزار به معلمان کمک می کند تا بتوانند دانش آموزان را به مشارکت در کلاس آنلاین تشویق نمایند. به طور مثال معلمان می توانند صفحه خود را با دانش آموزان به اشتراک بگذارند، کلاس آنلاین را ضبط نمایند. همچنین مدرسین می توانند به واسطه نرم افزار بیگ بلو باتن نظرسنجی آنلاین برگزار نمایند، تخته وایت برد خود را با دانش آموزان به اشتراک بگذارند، اتاق های استراحتی برای انجام فعالیت های گروهی تشکیل دهند و از طریق پنجره چت عمومی و خصوصی با دانش آموزان ارتباط برقرار نمایند.

سخن پایانی :

همان گونه که در این مقاله نیز ذکر شد، روش های مختلفی برای تشویق دانش آموزان به فعالیت در کلاس آنلاین وجود دارد. با توجه به نکات ذکر شده، شما با استفاده از امکانات مختلف نرم افزار بیگ بلو باتن می توانید دانش آموزان را به مشارکت در کلاس آنلاین ترغیب نمایید. کلاسینار یکی از نمایندگان معتبر فروش بیگ بلو باتن در کشور می باشد. شما می توانید برای اجاره وبینار و خرید بیگ بلو باتن به وب سایت کلاسینار مراجعه نموده و متناسب با نیاز خود یکی از پلن های متنوع این شرکت را برای استفاده از بیگ بلو باتن انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *