چگونه دانش آموزان استثنایی در یادگیری از راه دور موفقیت کسب کردند؟
در این مطلب می خوانید:
در همه جای جهان، مدارس در حال تغییر وضعیت به حالت یادگیری آنلاین هستند، اما برای معلمان و محصلان آموزش استنثنایی، همه گیری بیماری فقط مانعی دیگر بود که به فهرست مشکلات و موانع قبلی آنها اضافه شد.
آمار جهانی و تقریبی معلولان حدود یک میلیارد نفر است، که بیشتر آنها یعنی 80 درصد در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.
گزارشی از سال 2016 از مرکز یادگیری آنلاین و محصلین معلول نشان داد که بیشتر سکوهای یادگیری با نیازهای بچه های معلول همخوانی ندارد. و کمترین حمایت را برای این بچه ها ارائه می دهند و نمی توانند جوابگوی نیاز شاگرد از قبیل تمرکز و چندوظیفگی باشند.
اما در میان همۀ این چالشها، ما می بینیم که موفقیت باورنکردنی ای برای محصلین وجود دارد که باعث اصلی آن معلمان خلاق و فناوری رو به اصلاح است.
دسترسی، مشارکت و اعتماد
موفقیت در تدریس به مشارکت وابسته است. در جهانی که آکنده از حواس پرتی است، داشتن حواسی جمع، کار سختی است و در برخی موارد کاملاً غیرممکن است.
بسیاری از بچه ها و خانواده ها که در خطر هستند هنوز دسترسی ای به رایانه و خط اینترنت ندارند، اما مربیان سخت می کوشند تا این مسئله را حل کنند.
مرکز آموزش تگزاس یک میلیون دستگاه به عنوان قسمتی از پروژه خود خریده است، که تضمین می کند که محصلینی که در مدرسه عمومی شرکت می کنند و به کامپیوتر و اینترنت نیاز دارند به آنها دسترسی داشته باشند. این امر به همه محصلین کمک می کنند که به معلمان از طریق اینترنت ارتباط داشته باشند.
معلمان در ایالت میشیگان عزم خود را جزم کرده اند تا کارکنان آموزش استثنایی که با محصلان سر و کار دارند، مثل فیزیوتراپیستها و روانشناسان با این بچه ها در تماس باشند و به آنها درس بدهند. این که وقفه ای در کار درمانگر و روانشناس نباشد استرس این بچه ها را خیلی کمتر می کند.
در اینجا برخی از ابزارهای معروف که استفاده شده اند معرفی می شوند:
کنفرانس ویدیویی در آموزش از راه دور و یادگیری برای دانشآموزان استثنایی، تحولی ایجاد کرده است. این ابزار به آنها اجازه می دهد که موقع حرف زدن با هم احساس راحتی بیشتری کنند.آنها را ترغیب می کند که بیشتر فعالیت کنند و عادات یادگیری آنها را تغییر دهد. محصلینی که به طور طبیعی موقع مشارکت در بحثها احساس ناراحتی می کنند و زیادی کمرو هستند بیشتر به حرف می آیند و بیشتر مشارکت می کنند.
و این فناوری که تنوع سفارشی پذیری زیادی دارد به مربیان و والدین کودکان استثنایی کمک می کند که با هم راحتتر ارتباط برقرار کنند، و این هم مشارکت بچه ها را در شرایط یادگیری از راه دور که یادگیری حضوری به راحتی انجام نمی شد بهتر کرد.
سامانۀ تبدیل متن به صحبت تأثیر مثبتی بر روانی زبان و درک مطلب داشته است.
سامانۀ تبدیل صحبت به متن نشان داده که تشخیص کلمه، هجی کردن، و درک مطلب را اصلاح کرده است. شاگردان دبیرستان (با و بدون) معلولیت یادگیری نرم افزار تشخیص کلام را با دقت خوبی یاد گرفتند و برای محصلین با معلولیت یادگیری رساله ای که توسط تشخیص کلام نوشته شده بود بهتر از رساله دست نویس بوده است.
واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نیز به محصلین معلول کمک کرد که کارهایی را تجربه کنند که قبلاً نمی توانستند. یک تحقیق نشان داد که نتایج یادگیری، وقتی محصلین از نسخۀ بازی یک آزمایشگاه استفاده کردند 76 درصد افزایش داشته و واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نشان دادند که انگیزه را بیشتر کرده ، و تعامل را افزایش می دهند و مهارتهای شناخته را تقویت کرده و حافظه کوتاه مدت را بهتر کرده اند. و 89 درصد مربیانی که آنها به استفاده از واقعیت افزوده و مجازی بیشتر و ویدیوی 360 علاقه دارند.
آینده تدریس ترکیبی از یادگیری حضوری و برخط خواهد بود. به محصلین گزینه های یادگیری بیشتری ارائه خواهد شد و توازنی صحیح برقرار خواهد شد تا محصلین بتوانند در یادگیری برای شاگردان استثنایی پیشرفت کنند.