کلاسینار

کرونا و آموزش آنلاین

کرونا و آموزش آنلاین

فهرست

وبینار آنلاین و بیگ بلو باتن:

وبینار آنلاین بستری است که سخنران یا معلم می تواند مطالب را در آن تدریس کند. ارتباط استاد صوتی است البته می تواند تصویر خود را هم ارائه دهد.

 همچنین استاد می تواند مطالب را به صورت چت ارائه دهد، مثلاً برای تأکید بر کلمه ای یا نمایش املای صحیح کلمه می تواند مطلب را در قسمت چت، تایپ کند.

 شرکت کنندگان نیز مطالب صوتی استاد را می شنوند و با اجازه گرفتن یا دست بلند کردن نمادین در وبینار می توانند از میکروفون خود بهره ببرند.

در وبینار آنلاین این قابلیت وجود دارد که فایلها به اشتراک گذاشته شود. فایلها می توانند عکس یا فایلهای دیگر مثل PDF  باشد.

 مثلاً استاد می تواند عکس را به اشتراک بگذارد تا روی آن توضیح دهد یا مطلب یا کتاب در فرمت  PDF  را می تواند به شرکت کنندگان ارائه دهند.

محیط وبینار آنلاین

محیط وبینار آنلاین تا جای ممکن تعاملی است. از سوی دیگر، راحتی و انعطاف مکانی و زمانی بسیار خوبی برای استاد و شاگردان وجود دارد.

 چه سخنران چه شرکت کنندگان می توانند در هر جایی که باشند با رایانه خود در وبینار شرکت کنند. همچنین شاگردان اگر نتوانند با توجه کامل در کلاس شرکت کنند، می توانند کلاس ضبط شده بعداً با توجه و تمرکز کامل ببینند و از مطالب آن بهره ببرند.

 شاگردان می توانند با استرس کمتر، و با راحتی بیشتر در کلاس شرکت کنند. و می توان گفت که به دلیل راحتی بیشتر، برخی شاگردان علاقه بیشتری به درس نشان می دهند. چون استرسهای معمول درس حضوری را ندارد.

حتی امتحانها هم می تواند به صورت اینترنتی انجام شود. وبینار می تواند تحولی در آموزش به وجود آورد. همچنین در دوره هایی مثل کرونا این ابزار نشان داده که از قابلیت بسیار خوبی برخوردار است.

انعطاف زمانی و مکانی وبینار آنلاین باعث می شود که افرادی که شاغل هستند هم بتوانند راحتتر به ادامۀ تحصیل خود مبادرت بورزند.

زیرا اگر هم نتوانند حضور فعالی در هنگام برگزاری کلاس داشته باشند، بعداً می توانند با دقت بیشتری کلاس ضبط شده را گوش دهند.

فناوری و آموزش آنلاین: آنچه یاد گرفته‌ایم و آینده

همه گیری جهانی کرونا به طرز چشمگیری روش آموزش آنلاین و یادگیری ما را احتمالاً برای همیشه تغییر داده است.

انجمن جهانی اقتصاد گزارش می دهد که حتی قبل از اینکه انزوا و قرنطینه ها ، به یادگیری مجازی سرعت ببخشد، پذیرش فناوری آموزشی نوآورانه در حال افزایش بوده و سرمایه گذاری جهانی در توسعه آن در سال 2019 بالغ بر 18.66 میلیارد دلار بود.

طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، با سرعت گرفتن پذیرش در 18 ماه گذشته بر اساس مطالعه بازار آموزش آنلاین Renub Research در سال 2019، سرمایه گذاری EdTech تا سال 2025 به 350 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

توسعه این پلتفرم‌ها، برنامه‌ها و گزینه‌های نرم‌افزاری و تکامل سریع و مداوم آنها باعث شد تا یادگیری در طول همه‌گیری کرونا ادامه یابد.

اگرچه منحنی یادگیری با موانعی همراه بوده است، یادگیری آنلاین چندین مزیت قابل توجه برای دانش آموزان به همراه داشته است.(کرونا و آموزش آنلاین)

آموزش آنلاین در 18  ماه گذشته

داده های تجربی نشان می دهد که فناوری آموزشی دسترسی به یادگیری را افزایش می دهد، دانش را مردمی می کند و وسعت و تجربه یادگیری را افزایش می دهد.

رویکردهای یادگیری آنلاین ممکن است شامل آموزش مجازی، کنفرانس ویدیویی، برنامه های زبان و نرم افزار یادگیری آنلاین باشد. تجربیات دانش‌آموز در
 این ابزار و بسیاری دیگر از ابزارهای EdTech، مزایای آموزش آنلاین را برجسته می‌کند، از جمله موارد زیر:
  • حفظ بهبود یافته از طریق تعامل غنی: داده ها به ما می گویند که تحصیل در مدرسه همیشه به یادگیری ترجمه نمی شود. به عنوان مثال، Stanford Social Innovation Review به گزارش سالانه وضعیت آموزش مرکز ASER در هند اشاره می کند. یافته‌های نظرسنجی نشان می‌دهد که، حتی با افزایش نرخ ثبت‌نام و افزایش سال‌های تحصیلی در مدرسه، از هر دو دانش‌آموز در کلاس پنجم، تنها یک نفر می‌تواند محتوای کلاس دوم را بخواند. این بررسی نشان می دهد که این موضوع برای چندین کشور در جنوب آسیا و جنوب صحرای آفریقا صادق است.کرونا و آموزش آنلاین

با این حال، پیشرفت‌ها در ابزارهای آموزش آنلاین همراه با روش‌های تدریس خلاقانه ممکن است فراگیران را به روش‌هایی درگیر کند که یادگیری را بهبود بخشد.

میانگین نمرات آنلاین مشابه یادگیری آفلاین است، اما نتایج واقعی به عوامل مختلفی از جمله اندازه کلاس، پیچیدگی محتوا و مهارت‌های تدریس بستگی دارد.

با این حال، موسسه تحقیقاتی آمریکا گزارش می دهد که آموزش الکترونیکی به طور قابل توجهی میزان ماندگاری را از 25 درصد به 60 درصد افزایش می دهد، در حالی که میانگین نرخ حفظ کردن تنها هشت تا ده درصد در یادگیری کلاس فیزیکی است. این بهبود به دلیل افزایش کنترلی است که یادگیرندگان آنلاین از فرآیند یادگیری خود لذت می برند، از جمله توانایی مرور مکرر مطالب در زمان خود.

  • دسترسی به آموزش در مواقع اضطراری:
  • طبق گزارش یونسکو، چالش‌های مرتبط با بیماری همه‌گیر کرونا در 18 ماه گذشته بر 1.6 میلیارد دانش‌آموز در 194 کشور تأثیر گذاشته است. بیش از 90 درصد از کل زبان ‌آموزان ثبت‌نام شده. در پاسخ، مربیان و پلتفرم‌های یادگیری قابلیت‌های یادگیری دیجیتالی خود را برای ارائه آموزش از راه دور از طریق کلاس‌های مجازی و سایر فناوری‌های آموزشی تقویت کردند. بر اساس گزارش یونیسف، آموزش دیجیتال رایج ترین بود. که توسط 42 درصد از کشورها برای مقطع پیش دبستانی، 74 درصد برای دوره ابتدایی و 77 درصد برای آموزش متوسطه بالا به کار گرفته شد. مزیت آموزش آنلاین این بود که همه این یادگیرندگان در طول همه گیری کرونا به یادگیری آنلاین ادامه دادند.

  • فرصتی برای آموزش کسانی که از مدرسه خارج می شوند:
  • در میان مزایای متعدد آن برای مربیان و یادگیرندگان، یادگیری دیجیتال دسترسی بیشتری را برای فراگیران از راه دور ارائه می دهد. ( نسبت قابل توجهی از کودکان و جوانان خارج از مدرسه). با نگاهی فراتر از همه‌گیری کرونا، فناوری آموزشی و یادگیری آنلاین فرصت‌های جدیدی را برای میلیون‌ها کودک و نوجوان در سراسر جهان فراهم می‌کند. که در حال حاضر از آموزش مبتنی بر مکان محروم هستند. امروزه، این بریدگی از یادگیری می‌تواند از طریق عوامل خارجی مانند تعارض، کمبود زیرساخت و منابع، محدودیت‌های فرهنگی یا محدودیت‌های موقعیتی مانند مکان دور، ناتوانی، گرسنگی یا موانع زبانی رخ دهد. اما از آنجایی که پیشرفت‌های فناوری هزینه‌های رایانه و دسترسی به اینترنت را کاهش می‌دهد. این میلیون‌ها کودک به طور فزاینده‌ای به یادگیری آنلاین دسترسی خواهند داشت. و به آنها این فرصت را می‌دهد تا خود. خانواده‌شان و جامعه‌شان را از فقر بیرون بیاورند.کرونا و آموزش آنلاین

  • افزایش دموکراسی کردن دانش:

  • از طریق تسهیل دسترسی به آموزش در جمعیت و در سراسر کشورها، اطلاعات آنلاین و یادگیری دیجیتالی. پتانسیل را برای کسب دانش، مهارت ها و پیشرفت بسیار بیشتر برای دانش آموزان ایجاد می کند. که منجر به کاهش نابرابری آموزشی می شود.

تعداد کودکانی که وارد آموزش و پرورش می شوند. در حال افزایش است، هرچند به صورت تدریجی، و این رشد تا حدی به لطف فناوری آموزشی است. مت جنر، مدیر آموزش FutureLearn، گزارش می دهد. که در سال 2007، بیش از نیمی (57 درصد) از کشورهای جهان ده سال آموزش رسمی ارائه می کردند. تا سال 2017، تعداد کشورها به طور چشمگیری افزایش یافته و به 173 رسیده است – یک افزایش 303 درصدی تنها در یک دهه. در عین حال، تعداد کشورهایی که قادر به ارائه پنج سال آموزش رسمی نیستند از 47 به 32 کاهش یافته است.کرونا و آموزش آنلاین

کرونا و آموزش آنلاین:

در حالی که نرخ ثبت نام در بالاترین حد خود است، هنوز هم مشکلات عمومی در زمینه دسترسی به آموزش وجود دارد. نرخ جهانی خارج از مدرسه همچنان بالاست و حدود 258 میلیون کودک و جوان از تحصیل محروم شده و در معرض «فقر یادگیری» قرار دارند. موانع اساسی برای آموزش همچنان وجود دارد، به این معنی که برای مربیان و مدیران، کار تمام نشده است. اخلالگران متعدد باعث افزایش نرخ خروج از مدرسه می شوند. از جمله حملات به آموزش، بلایای طبیعی و تغییرات آب و هوایی. درگیری و خشونت؛ ازدواج و کار کودکان؛ معلولیت؛ نابرابری جنسیتی؛ گرسنگی؛

کمبود سرویس بهداشتی، بودجه آموزشی، زیرساخت ها، امکانات، منابع و مربیان؛ چالش های مسافت و حمل و نقل؛ و موانع زبانی (کرونا و آموزش آنلاین)

آموزش ابتدایی به عنوان یکی از حقوق بشر جهانی در نظر گرفته می شود. و یکی از توسعه پایدار سازمان ملل متحد است.کرونا و آموزش آنلاین

از کجا به اینجا رسیده ایم ؟

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف :

«19 ماه گذشته اگرچه مختل کننده بود، نگاهی اجمالی به آنچه در طول و بعد از همه گیری کرونا به ما داده است. ما همراه با شرکا، سخت در تلاش بوده ایم تا از قدرت فناوری استفاده کنیم. و فرصت های یادگیری را برای کودکان و جوانان در همه جا فراهم کنیم.»

اگر انفجار پیشرفت‌های تکنولوژیکی مرتبط با محدودیت‌های همه‌ گیر جهانی کرونا چیزی را تأیید کرده باشد. این است که آموزش آنلاین مبتنی بر فناوری می‌تواند. بخش مهمی از آینده آموزش باشد.به عنوان یک رویکرد اولیه یا ترکیبی.

کرونا و آموزش آنلاین:

بیش از 90 درصد کشورها به نوعی سیاست های یادگیری از راه دور(آموزش آنلاین) را معرفی کرده اند. با این حال، حداقل 463 میلیون دانش آموز در سراسر جهان به دلیل کمبود تجهیزات. شکاف مهارتی یا حمایت محدود والدین. قادر به دسترسی به این فرصت های یادگیری نیستند.

بیش از 50 درصد از جمعیت جوانان و کودکان جهان در سمت اشتباه شکاف دیجیتال قرار دارند. برای مثال، با جمعیتی که 40 درصد را جوانان زیر 15 سال تشکیل می‌دهند. کشورهای جنوب صحرای آفریقا دارای بالاترین نرخ‌های خارج از مدرسه در جهان. پایین‌ترین نرخ باسوادی در میان جوانان، و گسترده‌ترین شکاف پوشش پهنای باند تلفن همراه است. که ناگفته نماند که ضریب نفوذ اینترنت. به میزان قابل توجهی کمتر از حد متوسط و کمترین قیمت مقرون به صرفه داده تلفن همراه است.اینها مکانهایی در جهان هستند. که بزرگترین موانع را برای یادگیری دیجیتال و آموزش آنلاین دارند.

 

دسترسی نداشتن به آموزش آنلاین و دیجیتال

 

مایک جنر، مدیر آموزش  FutureLearn :

«اولین قدم برای حل شکاف دیجیتال برجسته کردن بیشتر وضعیت فعلی است. در حالی که فناوری تنها راه حل نیست. فقدان آن می تواند یک مانع باشد.»

در سراسر جهان، حداقل 200 میلیون کودک در کشورهایی زندگی می کنند. که آمادگی ضعیفی برای به کارگیری آموزش آنلاین ندارند. بر اساس گزارش اخیر یونیسف. در میان 31 کشوری که آمادگی لازم برای آموزش آنلاین از راه دور را ندارند. تقریباً نیمی از مدارس خود را در اکثر دوره‌های همه‌گیری کرونا بسته نگه داشتند. و 102 میلیون جوان را بدون دسترسی به آموزش رها کردند.کرونا و آموزش آنلاین

برای کاهش این موانع چه چیزی لازم است؟ هزینه اتصال و دستگاه های تلفن همراه در طول زمان در حال کاهش است. و این امکان را ایجاد می کند. که این شکاف را در کشورهایی که دسترسی دیجیتال همچنان مانع باقی می ماند. پر کند. صرف نظر از موانع فعلی، فراهم کردن ابزار و فرصت برای آموزش آنلاین از طریق یادگیری دیجیتالی مبتنی بر فناوری. بهترین گزینه برای ارتقای عدالت و ارائه آموزش های متحول کننده زندگی برای همه است.

پرداختن به این شکاف مستلزم پاسخگویی گسترده از جمله در میان سازمان های آموزشی. دولت ها و شرکت های فناوری است.

رویکردی افزایشی به آینده آموزش آنلاین و دیجیتال

در حال حاضر، با توجه به موانع، هیچ جایگزین جهانی و قدرتمندی برای یادگیری حضوری وجود ندارد. حتی در سیستم‌های آموزشی که دسترسی دیجیتال در دسترس و قابل اجرا است. آموزش آنلاین ممکن است. برای همه دانش‌آموزان در همه موارد مناسب یا مؤثر نباشد.

فناوری آموزشی شامل ابزارهای همه کاره. نوآورانه و افزایش دهنده یادگیری است. اما این منابع به تنهایی باعث افزایش تعامل، حفظ و یادگیری نمی شوند. گسترش دسترسی به دستگاه های آنلاین و اتصال بدون افزایش استفاده دیجیتال و سواد کافی نیست. مانند کلاس درس فیزیکی، مربی همچنان بیشترین تأثیر را بر یادگیری دانش آموز دارد. فناوری نمی تواند. جایگزین نقش مربی شود. اما می تواند آن را ارتقا دهد. اثربخشی یادگیری آنلاین تنها زمانی افزایش می‌یابد. که مربیان در به کارگیری فناوری ماهرتر شوند. و خود فن‌آوری‌ها برای کمک به مربی تکامل یابند، به ویژه زمانی که بخشی از یک رویکرد تدریجی و ترکیبی را تشکیل می‌دهند.

چه زمانی باید EdTech را پیاده سازی و مقیاس بندی کنید؟

چگونه می توانید ارزش فناوری آموزشی را بسنجید؟

 یک رویکرد ساده چهار مرحله ای است:

اهداف مشخصی را پیرامون ظرفیت. نیازها و زیرساخت های سیستم مدرسه، از جمله بودجه آن، تعیین کنید.

شواهد را بررسی و ارزیابی کنید: نتایج مرتبط با راه حل های تکنولوژیکی که ممکن است. با اهداف شما مطابقت داشته باشد را مطالعه و ارزیابی کنید.

قبل از مقیاس‌بندی، فناوری را آزمایش کنید: قبل از اجرای کامل، نتایج را پایش، اندازه‌گیری و ارزیابی کنید. فناوری آموزشی و آموزش آنلاین باید دسترسی آسان به اطلاعات را تسهیل کند. دروس را تقویت کند و نتایج یادگیری را افزایش دهد.

درگیر کردن مربیان: بزرگترین شاخص های موفقیت این خواهد بود. که مربیان راه های جدیدی برای درگیر کردن دانش آموزان برای یادگیری مؤثر بیابند. که روش های آموزشی موجود آنها را تحسین می کند.

این پست به 18 ماه گذشته نگاه می‌کند. هم از فرصت‌های یادگیری آنلاین ایجاد شده و هم شکاف‌های دیجیتالی که هنوز باقی مانده است. این همه گیری کرونا حرکت عظیمی را به سمت آموزش آنلاین ایجاد کرد. و این شتاب میلیون ها نفر را از فقر بیرون خواهد آورد. که در غیر این صورت سال ها منتظر پیشرفت فناوری بودند.

BigBlueButton:

پروژه BigBlueButton به‌عنوان پیشروترین پروژه منبع باز جهان برای کلاس‌ آنلاین، بر اساس این ایجاد شد. و شکاف‌ها را کاهش داده است. این پروژه نرم‌افزار سیستم‌های کلاس مجازی و کلاس خصوصی آنلاین را به‌ صورت رایگان ارائه می‌کند. یک جامعه جهانی از توسعه‌دهندگان که دائماً آن را برای معلمان بهبود می‌دهند. و یک شبکه جهانی از جامعه و پشتیبانی تجاری. ما می خواهیم این شکاف را ببندیم. و دانش آموزان بیشتری را قادر به ساختن زندگی بهتری کنیم.

درباره BigBlueButton

BigBlueButton یک کلاس درس مجازی (یا وبینار آنلاین) منبع باز و مختص آموزش است. که به طور بومی توسط بیش از 75 درصد از سیستم های مدیریت یادگیری جهان از جمله Moodle، Canvas، Sakai، D2L، Jenzabar و Schoology یکپارچه شده است.

BigBlueButton بر توانمندسازی معلمان برای مشارکت دادن دانش آموزان از راه دور برای آموزش آنلاین مؤثر تمرکز دارد. این نتیجه همکاری با مربیان در سراسر جهان در طول بیش از 10 سال توسعه پروژه است. هدف این است که هر دانش آموزی را قادر به داشتن یک تجربه آموزش آنلاین با کیفیت بالا کند.

BigBlueButton به بیش از 55 زبان بومی سازی شده است. از LTI 1.1 پشتیبانی می کند. و از نظر تجاری توسط شرکت های سراسر جهان پشتیبانی می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد BigBlueButton و نحوه استفاده از آن برای آموزش آنلاین در سازمان خود. به https://classinar.ir/ مراجعه کنید.(کرونا و آموزش آنلاین)

4 پاسخ

Average
5 Based On 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.